SABAR SANGAT INDAH

"Jika dengan berdiam diri mampu mendidik sebuah kesabaran,
maka diamlah biarpun mengambil masa berpuluh tahun untuk kamu memencilkan diri".
Bukan senang untuk mendidik diri untuk menjadi seorang yang penyabar. Setiap saat dalam kehidupan, manusia sentiasa diuji oleh Allah swt. Semoga ujian yang kita tempuhi dapat menguatkan lagi keimanan kita kepada Allah swt. InsyaAllah. Apabila kita diherdik dan dihina, mulut kita akan berkata-kata "SABAR" sambil mengurut dada. Itukah yang dinamakan kesabaran ? Allah swt sering menyebut dalam Al-Quran mengenai sabar. Sabar itu sebenarnya tidak semudah kita menuturkannya. Untuk mendidik sabar, ada perasaan yang perlu kita korbankan dan ada kepentingan yang perlu kita ketepikan. Tapi bila sabar hanya dituturkan di mulut tetapi tidak pada perbuatan, di mana letaknya Iman kita?

“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) ditimpa musibah.”
- (Hadith Riwayat Bukhari)

Berdasarkan hadis di atas, sabar bermula pada tahap pertama kita diuji dimana ketika itu kita diberi pilihan untuk bersabar. Jika positif yang kita pilih, janji Allah swt bahawa kejayaan pasti akan bersama orang-orang yang sabar. Hurm, bagaimana pula jika negatif yang kita pilih? Bukankah hasilnya juga akan menjadi negatif ? Sebagai orang yang beriman, kita seharusnya tahu menilai hala tuju setiap pilihan yang kita lakukan. Kenapa ? Kerana jika kita turutkan hasutan syaitan dan hawa nafsu, murka Allah swt itu lebih besar.

Saya ingin mendidik diri menjadi sabar. Apa yang saya katakan di atas bukanlah menunjukkan saya sangat hebat dalam mendidik diri menjadi sabar. Sesungguhnya segala yang baik itu datang dari Allah swt, kelemahan dan kekurangan itu pula dari diri saya sendiri.
p/s : semoga kita semua sentiasa mendidik diri menjadi sabar.
picture from mr.google

lots of love,
noraqilahjohari

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

3 comments

27 May 2012 at 15:00

Sabar itu tiada had.. ttap brsabar wlau ape yg trjadi membuatkn kte dpt mnilai diri sendiri.. ∩__∩

29 May 2012 at 10:26

sabar selagi mampu . kalau tak mampu pun sabar jugak :D

1 June 2012 at 22:25

@budak coklat

setiap dugaan pasti ada hikmahnya =)

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI