BAHAGIA YANG HAKIKI

❝...JANGAN bermimpi mencipta KEBAHAGIAAN, jika TIDAK mampu melupakan KEBURUKAN ORANG LAIN terhadap awak melalui KEMAAFAN...❞

❝...JANGAN bermimpi mencipta KEBAHAGIAAN, jika TIDAK mampu melupakan KEBAIKAN AWAK terhadap awak orang lain melalui KEIKHLASAN...❞

Lumrah manusia, kita mempunyai hati dan perasaan. Haa, sape yang tak ada hati dan perasaan ---> sila jangan baca entri saya. Ops! jangan ambil hati ye, saya 'joking2' je =) Kita semua mencari kebahagiaan . Betul kan ? Ada ke antara kita yang mencari kesengsaraan? Itulah lumrah kehidupan manusia yang mempunyai hati dan perasaan. Bahagia itu fitrah tabie manusia.

Sedar atau tidak, ramai antara kita yang hanya mencari kebahagiaan di dunia semata-mata. Ruginya hidup kita bila kita hanya mencari kebahagiaan di dunia. Tapi, saya yakin --> ramai juga antara kita yang mencari kebahagiaan dunia dan akhirat. Bagi golongan yang mencari kebahagiaan dunia dan akhirat,itulah antara golongan-golongan yang beruntung. Allah swt banyak menceritakan tentang kebahagiaan didalam Al-Quran dan cara-cara bagi mencapai kebahagiaan dalam hidup. Jom sama-sama kita cari kebahagiaan dunia dan akhirat =)

---> Beriman dan beramal soleh
Firman Allah swt yang bermaksud :

“Siapa yang beramal soleh baik laki-laki ataupun perempuan dalam keadaan ia beriman, maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.”
(an-Nahl : 97)

---> Banyak mengingati ALLAH swt 
Firman Allah swt yang bermaksud :

“Ketahuilah dengan mengingat (berzikir) kepada Allah akan tenang hati itu.”
(ar-Ra’d : 28)

---> Bersandar dan bertawakal pada ALLAH swt
Firman Allah swt yang bermaksud :

“Siapa yang bertawakal kepada Allah maka Allah akan mencukupinya.”
(at-Thalaq : 3)

---> Sentiasa mencari peluang untuk berbuat baik
Firman Allah swt yang bermaksud :

“Tidak ada kebaikan dalam kebanyakan bisikan-bisikan mereka kecuali bisikan-bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) untuk bersedekah atau berbuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan antara manusia. Barangsiapa melakukan hal itu kerana mengharapkan keredhaan Allah, nescaya kelak Kami akan berikan kepadanya pahala yang besar.”
(an-Nisa’ : 114)

p/s : semoga kita sama-sama memperoleh kebahagiaan dunia dan akhirat =)

lots of love,
noraqilahjohari

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

21 comments

23 June 2012 at 01:35

insyallah..semoga kita sama2 memperoleh kebahagiaan dunia dan akhirat =)

http://findmesunshine.blogspot.com/2012/06/laman-sosial.html

23 June 2012 at 01:52

selamat beramal.. nice sharing ^^

23 June 2012 at 09:42

@cik epal

insyaAllah.. semoga kite same2 memperoleh kbhgiaan dunia dan akhirat..aamiin =)

23 June 2012 at 09:43

@caliph shuriken

time kasih caliph =)

23 June 2012 at 09:57

entry yang bagus! suka :D

23 June 2012 at 11:30

InsyaAllah.. selamat beramal..teruskan menulis

23 June 2012 at 23:13

@cik Lilis

time kasih =)

23 June 2012 at 23:13

@Khairul Nizam

time kasih =)

24 June 2012 at 12:32

Nice article I like it,great day $U and family keep in touch..salam ukhuwah dari INDONESIA

24 June 2012 at 15:25

nice dear :)

24 June 2012 at 16:54

Nice sharing dear. Memang betul. kadang-2 mmg susah nak lupa even dah maafkan org tu.
lps ni kene maaf-lupa = bahagia :)

24 June 2012 at 22:05

Salam :)

Sama2 kita berusaha kearah kebaikan..saling memaafkan, dan saling membantu mengikut kemampuan..ukuran keikhlasan tu, cukup kita dan Allah saja yg tahu.. :)

25 June 2012 at 12:40

Insyallah...Thx for sharing & saling meningatkan...

25 June 2012 at 18:37

@ICAH BANJARMASIN

salam ukhwah =)

25 June 2012 at 18:37

@tirahzairi

time kasih =)

25 June 2012 at 18:37

@|shuhadaothman|TM

memaafkn 2 lbih indah dari m'dendami =)

25 June 2012 at 18:38

@Tinta Lana

insyaAllah =)

25 June 2012 at 18:38

@LiLy @ MumMyQiStInA

time kasih =) same2 la kite saling menasihati ye =)

25 June 2012 at 18:52

berbagi kata mutiara
kata mutiara sore ini.....

jika ada segelas teh, ia memerlukan satu sudu gula agar menjadi nikmat....
jika anda memberikan satu gelas teh itu dengan satu gelas gula, maka tidak akan menjadi nikmat,,,, kebaikan yang bnerlebihan pun seperti itu, tidak selamanya menjadi nikmat jika ia berlebihan,,,, kerana semua yang ada di dunia ini memiliki porsi masing... masing.....

25 June 2012 at 19:02

@PUTRA DCD

thanks for sharing =)

1 December 2012 at 19:42

blog walking disini

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI