HUKUM BERMAIN GITAR

Serius ---> saya suka bermain gitar. At least, bila dah kawin saya boleh menghiburkan suami saya dengan gitar dan nyanyian sumbang saya kan? Ops, 'sweet' sangat la pula ye! Ada masalah? Haram ke? Hurm, ada yang mengatakan hukum bermain gitar ni haram. Tapi, saya bukan bermain gitar dan menyanyi untuk bukan muhrim saya mendengarnya. Hukumnya haram juga? Sebelum menghukum saya, selidik dulu ye! 

sumber : Ustaz Azhar Idrus

Tidak ada sebarang nas yang menyebut tentang gitar dengan jelas didalam hadith2 soheh. Kerana itulah berlaku khilaf dikalangan ulamak2 tentang hukum bermain gitar ini.

Ada yang mengharamkannya sama sekali samada menyebabkan lalai atau pun tidak.

Ada yang mengharuskannya dengan alasan tidak memberi sebarang kemudaratan.

Pendapat setengah ulamak pula mengharuskan bermain dengan syarat :

1. Untuk sekadar hiburan sendiri sahaja.

2. Tidak bercampur dengan perkara2 yang haram seperti dadah, perempuan atau seumpamanya.

3. Tidak dijadikan sebagai sumber pendapatan.

4. Tidak lalai daripada kewajipan dan tidak menyebabkan orang lain jadi lalai.

Jika ingin bermain juga, maka pendapat terakhir ini adalah elok untuk di ikuti. Janganlah sampai tak hadir ke surau dan masjid untuk belajar agama disebabkan oleh permainan. Hiburan diharuskan oleh Islam hanyalah untuk menghilangkan rasa jemu atau bosan bukannya dijadikan perkara penting dalam kehidupan.

Jika hanya berhibur tapi tak pernah hadir ke masjid dan surau untuk solat dan belajar agama maka jelaslah ini adalah hiburan yang diharamkan oleh Islam.

Wallahua'lam
sumber : ILuvIslam

Berikut beberapa kesimpulan dari pandangan ulama-ulama mazhab berkenaan penggunaan alat muzik bertali seperti gitar dan lain-lain:

Mazhab Hambali
Haram: Segala alat muzik yang ditiup dan bertali seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Shafie
Haram: Segala alat muzik bertali, bertiup dan segala alat muzik yang dipalu melainkan kompang. Seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Maliki 
Haram: Menggunakan alat-alat muzik yang bertali seperti gitar dan lain-lainnya.

Mazhab Hanafi
Haram: Semua jenis alat muzik kecuali kompang.

Wallahua'lam

p/s: kalau ilmu tak cukup di dada, tanya yang lebih alim supaya tak timbul fitnah =)

lots of love,
noraqilahjohari

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

35 comments

16 June 2012 at 22:27

good info :D pet bercadang nk belajar main gitar :D tp suka2 ja la.. hehe

16 June 2012 at 22:31

tak reti main gitar , leh tolong ajarkan...kekeke

16 June 2012 at 22:34

blog followed #324 :D

16 June 2012 at 23:57

sy teringin nak belajar main gitar :)

17 June 2012 at 14:39

@~~oOpEt~~

maen suke2 je..best! =D

17 June 2012 at 14:40

@azie namico

ops..qiela x reti la nk ajar org..ekeke =D qiela pn adik2 yg ajarkn =0

17 June 2012 at 14:41

@Hąmząh

thanks sudi follow blog bUruk ni =)

17 June 2012 at 14:41

@Dakara

klu teringin kena la blaja..hehe =D

17 June 2012 at 18:55

sama sama :D

17 June 2012 at 22:30

oooww , teya pernah dengar gak pasal ni . mmg betul rupanyaa :)

17 June 2012 at 22:41

tak mengerti gitar...T.T
tapi saya like music
kunjungi saya balik blog saya

18 June 2012 at 19:52

dari dulu sampai skrng blajar gitar tak reti2 juga...hu...hu...memang dah nasib badan...

18 June 2012 at 21:36

saya teringin nk main seruling ..
susah ke main seruling.?^_^(flute)

19 June 2012 at 06:05

ok. noted :D

19 June 2012 at 12:14

wah... pandai ehh awak maen gitar... saya pon ada blajar maen gitar adik kat umah... tapi xreti juga sebab jari keras... wakkakakaaa

19 June 2012 at 12:14

dah folomolo sini juga :)

19 June 2012 at 20:33

@Kotak Mancis

sikit2 blh la.. =)
time kasih sudi follow =)

19 June 2012 at 20:34

@Lorlipop Properties

=D noted ye..

19 June 2012 at 20:34

@sare ared

haha =) xtau la plak saye..
x pnah maen seruling O_o

19 June 2012 at 20:35

@Seri

usaha tangga kejayaan =) hehe..

19 June 2012 at 22:32

epal pon selalu petik gitar..tapi bila mama selalu tegur yang malaikat tak masuk rumahh..terus campak jauh2 gitar..hehhe..tapi skg dh rindduu..
thnxs sudi share maklumat niee.. alhamdulilah..tambah ilmu :)

20 June 2012 at 01:49

@cik epal

sharing is caring =) same2..

20 June 2012 at 04:43

dh lama x main gitar, huh...

20 June 2012 at 11:19

pandai main gitar ea?
ajarkan (:
serius ni.

20 June 2012 at 11:59

Najwa Lotiff.. haha :D main la selagu.

20 June 2012 at 12:31

@-sha for short-

meh jemput dtg umh =)

20 June 2012 at 12:32

@Fikri

najwa lotiff??? haha =D

20 June 2012 at 12:33

@caliph shuriken

jom maen same2 =D

20 June 2012 at 16:37

join2..hehe

22 June 2012 at 00:19

semua imam utama cakap haram.. susah jugak ni.. tapi aku tak berapa minat gitar.. so, no hal r..huhu

keyboard yes! tapi amateur gila r.. dulu pandai gak main recorder..semua lagu boleh main.. tapi sebab ramai cakap haram, terus stop, skang tak reti main da..sob3x..

22 June 2012 at 00:34

@Amirul Verdasco Nadzri

Wallahua'lam =)

22 June 2012 at 00:34

@Amirul Verdasco Nadzri

Wallahua'lam =)

22 June 2012 at 04:24

hadis tentang bermain alat musik haram ialah hadis yang tidak kuat..

22 June 2012 at 23:54

singgah.. ada ulamak yg mengatakan bgtu.. alasan.. gitar muzik yg bertali apabila dialunkan boleh menjdikan kita lalai.. wallahuahlam

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI