ADA APA DENGAN SENYUM?


Ada apa dengan SENYUM?
✿~ ringan tak bersuara tapi penuh makna ~
✿~ murah tapi tak ternilai dengan ringgit ~
✿~ tak perlu tenaga tapi besar motivasinya ~
✿~ hal yang mudah tapi selalu nampak indah ~
✿~ 1 perkara yang biasa tapi boleh menjadi istimewa ~
✿~ ibadah yang paling mudah tapi berpahala setara dengan sedekah ~

Senang ke nak senyum? Kadang-kadang kita tersenyum, tapi dalam masa yang sama kita sendiri tak sedar kita sedang tersenyum. Berapa banyak dalam sehari kita senyum? Erk..mesti tak terkira kan.
Persoalannya:
Bolehkah kita senyum ketika kita sedang bersedih?
Bolehkah kita senyum ketika kita susah hati?
Bolehkah kita senyum ketika kita dalam kekecewaan?

Senyumlah kerana dengan senyuman, insyaAllah kita akan rasa bahagia. Walaupun 'dugaan' datang bertimpa-timpa, bila kita yakin setiap dugaan itu pasti ada hikmahnya, kita pasti mampu tersenyum. Ukirlah senyuman yang paling manis kerana selain sedekah, senyuman itu ibarat lukisan rahsia hati. Senyum itu tidak menyakitkan tetapi menjadi penawar hati yang sakit. Tapi ingat, SENYUM biarlah IKHLAS =)

*****************************************

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya,

"Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?"

Rasulullah SAW bersabda, 

"Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah." (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

p/s : SENYUM agar orang lain turut sama terSENYUM bersama kita =)

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

25 comments

30 October 2012 at 15:15

senyuman itu adalah penawar duka, pengubat hati dan peniup semangat bagi mereka yang sedang bermuram durja. Tak suka dengan orang yang muka masam sentiasa..salam kenal dari saya

30 October 2012 at 15:19

~kdg2 jd blh hlgkan tekanan gak :)~

30 October 2012 at 16:34

senyum itu sedekah :D

31 October 2012 at 08:54

@nisa betul 2..kdg2 ble tgh sedih, ad kwn yg dtg m'beri smngat smbil senyum..hati akn rase tenang =)salam ukhwah =)

31 October 2012 at 08:55

@Cik P.A.

nk kwal stress ---> senyumlah selalu =)

31 October 2012 at 08:55

@لين Si Pipi Merah

senyum itu sunnah =)

1 November 2012 at 17:54

senyum tu sedekah :)

saya dah update
selamat hari raya aidiladha :)

2 November 2012 at 01:09

:)

2 November 2012 at 21:33

senyum tak perlu kata apa2..
senyum tak perlu kata apa2..

senyum banyak memberi kesan positif pada diri kita dan pada org yg melihat

from
:Arkitek Hati::

3 November 2012 at 09:30

Setuju. Kekadang kita sendiri tak sedar yang mulut kita sedang galak mengukirkan senyuman.

6 November 2012 at 14:05

senyum tak perlu kata apa2 :D

6 November 2012 at 23:16

tengah senyum :)

saya dah update :) jom check

8 November 2012 at 20:01

well, slah 1 sb npe ad org yg xsuka syum.. gg die kuning kot :) hihi

8 November 2012 at 21:10

@Nizam Ijam

selamat hari raya aidiladha ijam =)

8 November 2012 at 21:10

@Ku Syida

=) senyum selalu..

8 November 2012 at 21:11

@aini shahroni

betul 2 =)

8 November 2012 at 21:12

@Mieya Atiera

tau xpe.. =)

8 November 2012 at 21:12

@hananhadila

hehe =)

8 November 2012 at 21:13

@Nizam Ijam

selalu je terjah sne =)

8 November 2012 at 21:13

@cart kartika

erk..maybe =P

9 November 2012 at 07:38

saya datang disini nak senyum :)

9 November 2012 at 09:29

senyum tak prlu kata apa2.. hehhee..
by the way.. yuyu done follow sini.. come visit my site..

9 November 2012 at 13:32

@❤farahin izzati❤

hehe =) senyum ye..

9 November 2012 at 13:32

@Yuliana Wahit

suke blog yuyu yg comel 2 =)

21 May 2013 at 00:41

senyumkan sedekah.. moh senyum ramai ramai hehe

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI