AL-FATIHAH. TAHU BACA?

Salam jumaat =) Al-fatihah. Saya yakin, ramai antara kita yang boleh membaca al-fatihah dengan lancar. Tapi, berapa ramai antara kita yang hanya tahu membaca al-fatihah tapi langsung tak tahu makna surah tersebut? Pandai baca tapi tak tahu apa yang kita baca. Ruginya kita. Kita mudah menghafal sesuatu melalui muzik dan alunan yang menghiburkan. Betul kan? Semoga entri ini dapat membantu saya, awak dan awak menghafal makna al-fatihah dan semoga dengan 'terhafal'nya makna surah yang menjadi salah satu rukun solat ini, ibadah solat kita akan lebih bererti. Semoga dipermudahkan, InsyaAllah =)

Terjemahan rumiArabSebutan
1. "Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm
2. "Pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين
Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn
3. "Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani"
ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Ar-rahmâni r-rahîm
4. "Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat)"
مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين
Mâliki yawmi d-dîn
5. "Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan"
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în
6. "Tunjukilah kami jalan yang lurus"
ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ
Ihdina s-sirâta l-mustaqîm
7. "Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat"
صِرَ ٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ
Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn
p/s : kita baca, kita hafal, kita faham =)

lots of love,
noraqilahjohari 

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

18 comments

9 November 2012 at 16:52

nice sharing kak xD

9 November 2012 at 22:09

Nice!!

13 November 2012 at 11:24

nice sharing dear!

13 November 2012 at 14:37

tula . kalau bahasa lain sibuk nak bljar. tapi b. arab buat xtw je.. :)

13 November 2012 at 20:45

nice entry :)

16 November 2012 at 19:09

betul tu. cuti sekolah dah bermula, guna lah masa yang ada ni untuk perbetulkan semula bacaan al-quran dan fahamannya :)

16 November 2012 at 20:48

jom blaja bahasa arab kawan2. kughah jannah :)

16 November 2012 at 21:00

setuju sgt!

16 November 2012 at 21:14

@Ku Syida

thanks =)

16 November 2012 at 21:15

@Nabilah Azahari

same2 kite amalkn ye =)

16 November 2012 at 21:15

@SyamimiNazifa

thanks dear =)

16 November 2012 at 21:15

@licha liza
tau xpe =)same2 la kite blaja ye =)

16 November 2012 at 21:16

@Cik Fie

thanks dear =)

16 November 2012 at 21:16

@anis scha

insyaAllah =)

16 November 2012 at 21:16

@Nabilah Azahari
blaja dan amalkn =)

16 November 2012 at 21:17

@faY
same2 kte amalkn ye =)

Anonymous
27 February 2013 at 11:37

bukan tak mahu belajar..tiada peluang. Susah nak cari kelas bahasa arab

28 February 2013 at 20:12

@Anonymous

zaman sekarang, blaja bahasa arab dgn google je la :)

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI