KENAPA 2 TELINGA TAPI 1 MULUT?

ALLAH swt ciptakan kita :
2 telinga 
1 mulut 

Hikmahnya :
Kita harus lebih banyak mendengar daripada bercakap. Kenapa? Sebab lidah adalah antara senjata yang paling tajam. Lidah ada kat mana? Dalam mulut kan? Konsepnya sangat mudah, kita akan lebih banyak menyakiti insan lain di sekeliling kita tanpa kita sedari apabila kita lebih banyak bercakap dari mendengar. Betul ke bohong ni? Tepuk dada, tanya iman :)

Fakta :
Deria pendengaran manusia sudah bermula sejak bayi di dalam kandungan ibu. Jadi, bukanlah kita harus banyak mendengar daripada bercakap?

"Bila saya menyerang seseorang dengan anak panah, maka itu lebih baik bagiku daripada menyerangnya dengan lidahku karena serangan lidah tidak pernah meleset. Sedangkan bidikan anak panah seringkali luput dari sasaran."
-Sufyan Ats-Tsauri
lots of love,
noraqilahjohari

TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

19 comments

25 March 2013 at 21:24

PEringatan yg ringkas tp penuh makna. I like it. Thanks ;)

25 March 2013 at 21:31

@Mohd Ridzwan Abdullah kalau tulis panjang2 tapi pembaca x fhm ape yg kita nak sampaikan..xde guna kan :)

25 March 2013 at 21:38

Jadilah pendengar yang baik...
Tetapi bukanlah mendengar umpatan dan fitnah ..

25 March 2013 at 21:39

@Noraqilah Johari betul jugak. maafkan pakcik yer. betul kata cik qila tuh. huhuhu :)

25 March 2013 at 21:40

@Koding betul3 :)

25 March 2013 at 21:41

@Mohd Ridzwan Abdullah iye kan aje ye pakcik wan ni..hehe :D

25 March 2013 at 21:52

@Noraqilah Johari

Mcm mana nk dpt message box cenggini yer?

25 March 2013 at 21:55

@Mohd Ridzwan Abdullah first kne buat threaded dlu..pas 2 bru msukkan scroll bar :)kemas je camni kan.. #perasan plak qila ni

25 March 2013 at 21:58

Yup...nmpk lebih kemas. Blog wan nmpk mcm serabut kat bhgn komen. wan sndr pun pening tgk. Thanks yer...nnt wan pkir mcm man nk adjust. Sori la sebab rsnya salah komen ni. Gi komen kt entry yg tek kena-mengena plak. :)

25 March 2013 at 22:03

entri yg cukup ringkas, padat dan penuh dengan makna..
kerana mulut, badan binasa..kan??

26 March 2013 at 17:38

@Mohd Ridzwan Abdullah sori la..qila x reti nak wat tutorial..huhu T_T

26 March 2013 at 17:39

@Hasri Anis betul 2..t'lajak perahu blh diundur..t'lajak kata buruk padahnya :)

1 April 2013 at 23:59

Itulah hikmah ciptaan Allah.

2 April 2013 at 22:17

betul tue dear. peringatan utk diri sendiri juga.

3 April 2013 at 17:04

@Lynn Munir betul 2 :)

3 April 2013 at 17:05

@fyna saling ingat-mengingati :)

3 April 2013 at 21:24

baru terfikir.. benarlah semua apa yg Allah ciptakan tak sia2,,,

3 April 2013 at 21:24

baru terfikir.. benarlah semua apa yg Allah ciptakan tak sia2,,,

3 April 2013 at 21:24

baru terfikir.. benarlah semua apa yg Allah ciptakan tak sia2,,,

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI