MERANCANG, DIRANCANG, TERANCANG?

I'm going to  like nothing's wrong
I'm going to talk like everything's perfect 
I'm going to act like it's all a dream 
and pretend it's not hurting me 
everything gonna be okay ヅ 

Segala yang berlaku adalah ketentuan Allah swt. Siapa kita nak mempertikaiannya? Kita sering merancang yang terbaik untuk kehidupan kita. Tanpa sedar, bila perancangan tersebut tidak seperti yang dirancang, kita mengeluh, kita membebel berjela-jela, kita mengungkit tak habis-habis.

"Kenapa jadi macam ni? Aku dah rancang betul-betul!"

Angkuhnya kita kan? Kita lupa, sehebat mana kita merancang, bila Allah swt kata, "TIDAK!" Maka, apa yang dirancang pasti tidak akan menjadi. Kenapa? Kita kena yakin, perancangan Dia pasti lebih hebat mengatasi perancangan yang telah kita buat. Setiap ketentuanNya, pasti adalah yang terbaik untuk kita. Mungkin, kebaikan tersebut kita tidak perolehi sekarang. Tapi, kita harus bersangka baik dengan Allah swt. Bila tiba harinya, pasti kita akan memperolehi kebaikan tersebut. Allah swt itu Maha Sempurna dan sempurnalah juga perancanganNya.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 
-(Al-Baqarah : 216)

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ
عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ


Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"
-(Al-Baqarah : 286)



TERIMA KASIH SUDI BACA ヅ

22 comments

13 March 2013 at 10:42

Betul tu.. Setiap yg terjadi mesti ade sesuatu yang kita boleh ambil untuk jadikannya sebagai satu dorongan. :-)

13 March 2013 at 10:49

Apa yg jadi ada hikmahnya...Allah dah tetapkan semua perkara. Oleh itu, truskan berdoa utk memohon jalan yg terbaik selepas kita sudahkan dgn usaha.

13 March 2013 at 11:00

Kun Fayakun.
kalau Allah da kata '' jadi '',
maka jadilah ia.
ada hikmahnya.
bersangka baik pd Allah =)

13 March 2013 at 11:42

Jadi sesuatu yang terjadi sebagai pengajaran ..dan pastinya Allah tahu apa yang terbaik ... insyaALLAH semua ada hikmahnye

13 March 2013 at 12:58

Betul tu.. Perancangan Allah itu adalah yang terbaik. :)

13 March 2013 at 18:09

betul tu. tu lah org selalu kata "Kita merancang, Allah yg menentukan"

13 March 2013 at 22:00

kita dah rancang, usaha dan doa...jadi atau tak, biar allah je yg tentukan...apa2 pun pasti ada hikmahnya...

14 March 2013 at 21:45

BErtenanglah jika ditimpa musibah jangan cepat melatah.. pasti ada hikmahnya..

15 March 2013 at 02:01

ikut saja apa yang dah ditetapkan Allah :)

15 March 2013 at 02:33

WOW..betul tu..manusia rasa dia perfect sgt.astaghfirullah~~

18 March 2013 at 13:17

Sesungguhnya Allah adalah perancang yg terbaek utk kita semua..Just put trust on Allah..

20 March 2013 at 22:15

@Amirul masa lalu jadikan tauladan :)

20 March 2013 at 22:16

@Mohd Ridzwan Abdullah insyaAllah :)

20 March 2013 at 22:17

@syahirah Allah swt knows best :)

20 March 2013 at 22:18

@Aku Penghibur InsyaAllah :)

20 March 2013 at 22:28

@Sally Yatiey kan..Allah swt adalah sebaik-baik perancang :)

20 March 2013 at 22:29

@MarnieyZ sehebat mane pun kita rancang, klu Allah swt kata tidak..takkan jadi jugak kan :)

20 March 2013 at 22:29

@Hatimi Tahirruddin InsyaAllah :)

20 March 2013 at 22:29

@Mieza Jhaa K InsyaAllah :)

20 March 2013 at 22:30

@uzair othman :)

20 March 2013 at 22:31

@sayidah napisah kadang2 kita angkuh kan ngan Allah swt..klu blh semua yg kite nak, kite nak jugak..tak sedar diri menumpang di bumi Allah swt :(

20 March 2013 at 22:31

@Seneorita Baharin InsyaAllah :)

Post a Comment
COPYRIGHT © SEGALA YANG TERCATAT ADALAH HAK MILIK NORAQILAH JOHARI